Keuken en Eettafel

In deze categorie vind je alle vragen die te maken hebben met Keuken en Eettafel: bereidingswijzen van voedsel en voeding, contaminatie (kruisbesmetting), tafeletiquette (tafelmanieren) en situaties waarin het bewaren, het bereiden of het nuttigen van voedsel en voeding centraal staan.

Vraag

Is datgene wat in grote hoeveelheden bedwelmt ook in kleine hoeveelheden haram? En is het in Saoudi-Arabië toegestaan om alcoholvrij bier te drinken?

Antwoord

Shaykh al-‘Uthaymien heeft gezegd:

De bier die op onze marktplaatsen (in Saudi Arabië) wordt verkocht is (allemaal) halal, dat is onderzocht door de ambtenaren en het is volledig alcohol-vrij. De basisprincipe betreffende alle soorten voedsel, drank en kleding is, dat deze toegestaan zijn totdat (het) bewijs is gevestigd dat deze haram zijn. Allaah zegt (in vertaling):

Hij is het, Die voor jullie alles wat op aarde is heeft geschapen… [al-Baqarah (2):29]

Indien iemand dus zegt, deze drank is haraam, en deze voedsel is haraam, of dit kledingstuk is haraam, zeg dan tegen hem, lever jouw bewijs. Indien hij bewijs levert, dan dienen we ons te houden aan hetgeen wordt vermeldt in het bewijs. Indien hij geen bewijs levert, dan dienen zijn woorden te worden verworpen, omdat Allaah zegt (in vertaling):

Hij is het, Die voor jullie alles wat op aarde is heeft geschapen… [al-Baqarah (2):29]

Allaah heeft alles op deze wereld voor ons geschapen. Deze algemene betekenis, wordt bevestigd door het woord jamie’an (hier “alles”). En Allaah zegt (in vertaling):

terwijl Hij jullie in detail heeft uitgelegd wat jullie verboden is [al-An’aam (6):119]

Indien iets dus haram is, dan zou er een duidelijke en gedetailleerde aanduiding (bewijs) moeten zijn dat het haram is. Indien zulk bewijs ontbreekt, dan is het (dus) niet haram. De bier die men kan vinden op onze marktplaatsen, hier in het land van de haramayn (i.e. Saudi Arabië), is (allemaal) halal en daar is geen twijfel over in-shaa-Allaah.

Wij geloven niet dat iedere hoeveelheid alcohol in een product, dat dat het (product) haram maakt. Echter is het zo, dat indien iets (i.e. een product) een bepaald percentage alcohol bevat, waardoor de persoon dronken zal worden indien hij het drinkt, dat het dan haram is. Maar indien de hoeveelheid klein is en het helemaal geen effect heeft, dan is het halal.

Sommige mensen denken dat de woorden van de Profeet (salallaahoe ‘alayhi wassalam), “Wat in grote hoeveelheden bedwelmt, een kleine hoeveelheid daarvan is haraam”, betekenen, dat indien een kleine percentage van een bedwelmende middel wordt vermengd met een grote hoeveelheid substantie wat niet bedwelmt, dat het dan haraam is. Dit is een verkeerd begrip van de hadieth.

“Wat in grote hoeveelheden bedwelmt, een kleine hoeveelheid daarvan is haraam” betekent, dat indien een grote hoeveelheid van iets dronkenschap veroorzaakt (i.e. bedwelmt), en een kleine hoeveelheid van datgene geen dronkenschap veroorzaakt, dan is zowel een grote hoeveelheid als een kleine hoeveelheid haraam. Dit omdat je een kleine hoeveelheid zou kunnen drinken, wat geen dronkenschap veroorzaakt, (maar) je vervolgens verleid zou kunnen worden om meer te drinken en (vervolgens) bedwelmd raakt.

Maar indien iets is vermengd met alcohol, maar de alcohol een kleine hoeveelheid is en het helemaal geen effect heeft, dan is het halaal en valt het niet onder de regelgeving van deze hadieth.

al-Baab al-Maftoeh 3/381-382

Sincerehearts.nl

Vraag

In de meeste restaurants in het Westen bakken (of frituren) ze vis en aardappelen (friet) in een grote, diepe friteuse gevuld met olie. Is het toegestaan voor ons om vis of friet te eten die gebakken wordt in olie die ook gebruikt wordt om haram vleeswaren of misschien wel varkensvlees in te frituren?

En zijn wij verplicht om de eigenaar of werknemers van dat restaurant te vragen of zij ook andere producten in diezelfde olie hebben gebakken? Of moeten we dit gewoon eten zonder het na te vragen?

Antwoord

Zolang we weten dat het meeste van wat in deze olie gefrituurd wordt onrein is (voor de moslim om te eten), kadavervlees (van dieren die vóór het slachten al dood waren) of varkensvlees bevat, dan is het noodzakelijk dat we dit navragen. Als we dit echter niet weten, dan is het niet verplicht om dit na te vragen.

En Allah bezit de complete kennis van alle zaken.

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-‘Oethaymien

(Fataawa al-Moe’assirah, blz. 251)

Al-Yaqeen.com

Vraag

Mag je voedsel eten waarin een kleine hoeveelheid haram voedingsstoffen (zoals haram proces- en hulpstoffen, ingrediënten en derivaten) is verwerkt?

Antwoord

Alle lof zij Allah.

Vlees dat niet ritueel is geslacht of geslacht is door een persoon die islamitisch gezien niet mag slachten wordt gerekend tot dood vlees. Het eten van dit vlees is dan ook niet toegestaan. Wanneer een vuuraanbidder een koe zou slachten – al zou hij dit in de naam van Allah doen en het bloed zou vloeien – dan is het alsnog verboden. Ook als een moslim een koe zou slachten, maar dit niet volgens de religieuze richtlijnen doet, dan is het vlees ook verboden om te eten.

Wanneer een gedeelte van dit (verboden) vlees verwerkt wordt in ander voedsel, dan zijn er twee mogelijkheden. De sporen van dit (verboden) vlees zijn terug te vinden in de geur, kleur en smaak van het product. In dit geval is dit verboden om te eten.

Is dit niet het geval, dan is hier niets op tegen. De metgezellen waren namelijk gewoon om kaas te eten dat afkomstig was van de Maadjoes (vuuraanbidders), terwijl hun vlees islamitisch gezien verboden is. Als het dus om een kleine hoeveelheid gaat die niet traceerbaar is (in geur, kleur en/of smaak), dan heeft het geen gevolgen voor het voedsel zelf.

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
(Liqaa’aat ul-Baab il-Maftoeh)

Al-Yaqeen.com

Vraag

Mag ik overgebleven voedselresten weggooien in de vuilnisbak?

Antwoord

Het is geen probleem om bedorven voedsel dat niet opgegeten wordt weg te gooien in de vuilnisbak. Als het echter gaat om goed voedsel dat nog opgegeten kan worden, al is dit door dieren, dan is het niet toegestaan om dit weg te gooien. Dit omdat dit voedsel hoog aangeschreven is en hier nog van geprofiteerd van kan worden.

Het weggooien ervan geeft aan dat men er geen respect voor heeft en dit is dan ook een vorm van verspilling. Wanneer het dus gaat om etensresten waar nog van geprofiteerd kan worden, dan is het niet toegestaan om dit weg te gooien in de vuilnisbak. Gaat het echter om bedorven etensresten waar niet meer van geprofiteerd kan worden, dan is er niets op tegen om dit weg te gooien in de vuilnisbak.

Sheikh Saalih Fawzaan al-Fawzaan

Al-Yaqeen.com