Halal: onbekend maakt onbemind (column) Halal biedt serieuze kansen als je ervoor open staat

Orhan Adamcil, Lead Auditor / Food Technologist (de HVV Keuringsdienst).

Ondanks een groeiende wereldbevolking is ook de voedingsmiddelensector onderhevig aan een crisis. Voedingsproducenten blijven innoveren, maar er zijn gemakkelijkere manieren om hun omzet te verhogen.

Zij kunnen bijvoorbeeld hun bestaande producten aanpassen aan islamitische voedingsrichtlijnen. Daardoor kan hun afzetmarkt binnen korte tijd aanzienlijk groeien. De islamitische wereldmarkt  telt wereldwijd naar schatting twee miljard moslimconsumenten. Een nieuwe markt die de sector – in een tijd waarin de Europese markt verzadigd lijkt – goed kan gebruiken.

Er schuilt echter een addertje onder het gras. In de loop der eeuwen zijn er – met de evolutie van productieprocessen – gedetailleerde voedselrichtlijnen ontwikkeld die beschrijven aan welke eisen een halal-eindproduct moet voldoen (Halal is een islamitisch-juridisch oordeel en betekent ‘islamitisch toegestaan’). Bijvoorbeeld dat een Oudhollands lekkernij, zoals een stroopwafel, geen materialen van dierlijke en alcoholische oorsprong mag bevatten. Als het materiaal wèl een dierlijke oorsprong heeft dan mag het niet afkomstig zijn van dieren die Haram (islamitisch verboden) zijn verklaard.

De vraag is alleen: zijn alle takken van de voedingsmiddelensector wel bereid om volledig om te schakelen om aan de halal-richtlijnen te voldoen? En is de Nederlandse consument ook bereid om Halal te eten? Het probleem is juist dat dit ene woordje, Halal, de afgelopen jaren – onder invloed van populistische stromingen – een negatieve lading heeft gekregen. Die nare bijsmaak blijkt moeilijk weg te spoelen, terwijl Halal in de praktijk helemaal niet ’eng’ is. Feit blijft dat de Nederlandse consument nog niet hard loopt voor Halal. En dat is jammer, want  daarmee laten fabrikanten grote kansen liggen.

Orhan Adamcil
Lead Auditor / Food Technologist
Halal Feed and Food Inspection Authority te Den Haag (HVV Keuringsdienst)

© VMT.nl | Steun ons met een like, tweet of post op social media!

Sta niet stil en maak - samen met ons - het verschil!

Heb jij Hart voor Halal?

Help ons dan om het halalbewustzijn van consumenten en ondernemers te vergroten. Onze voorlichtingscampagne bestaat uit:

• Filmpjes
• Artikelen en Opinie
• Cartoons en Illustraties

Snel en gemakkelijk: doneer via iDeal

Kunnen we op jouw steun rekenen? Alle beetjes helpen!

Ja, ik doe mee!